Bėga paskutinės vasaros dienos, ir jau mintyse galime girdėti mokytojų balsus, primenančius apie reikalavimus pratybų ir knygų aplankalams, prekybos centrų reklamas, bandančias įsiūlyti didžiausias nuolaidas nelabai reikalingoms mokyklinėms prekėms. Tačiau gali būti, kad garsiausias ir įkyriausias balsas galvoje sako – ”na ką, vėl prasideda linksmybės”. Ir jeigu už linksmybių slepiasi vaiko vežiojimas į mokyklą ir būrelius, o gal priešingai – kaip tik daugiau laisvo laiko – viskas kaip ir natūralu. Visgi, jeigu linksmybės tai ”karas su vaiku dėl namų darbų ir pažymių” – pamėginkime savo poziciją permąstyti ir suprasti, kas iš tiesų vyksta.
Pirmiausia, pažvelkite į savo vaiką ir pamėginkite suprasti, ką sugrįžimas į mokyklą reiškia jam. Jeigu pastebėjote didesnį nerimą išduodantį elgesį (drabužių krapštymą, nagų kramtymą, odelių draskymą, trepsėjimą ir pan.), pasikeitusius miego ar valgymo įpročius, bandymą sudėti kuo daugiau veiklų į likusias dienas ar kaip tik – nebežinojimą, kuo užsiimti, – tiesiai klauskite vaiko, kas su juo vyksta. ”Kaip jautiesi prieš naujus mokslo metus?” ar ”Ta vasara taip greitai baigėsi, kaip jautiesi nusiteikęs prieš ____ klasę?”. Būkite pasiruošę išgirsti ir priimti bet kokį atsakymą. Net jeigu tai būtų burbėjimas ar ”nekenčiu mokyklos”, parodykite vaikui, kad jo jausmai yra priimami ir leistini. Jeigu reikia – padėkite juos įsivardinti – ”matau, kad tau baisu/neramu”, ”girdžiu, kad pyksti, jog atostogos baigiasi”, ”kas labiausiai tave gąsdina?”. Kad žinotumėte, ką daryti toliau, įsivaizduokite, kaip patys jaučiatės ir ko patys norite, kai nerimaujate ar jaučiate didelį stresą? Komentarų iš išorės, kad reikės daug dirbti? Priminimo, kaip svarbu planuoti laiką? Priekaištų, kad dabar jau reikėtų labiau pasistengti, kad nebūtų kaip anksčiau? O gal tiesiog apkabinimo, ramybės, palaikymo ir pagalbos susidedant realius tikslus?
Įsiminkite – mokyklą lanko jūsų vaikas – tai yra jo patirtis, jo mokymasis gauti ir įvykdyti atsakomybes, jo gebėjimų įvertinimas ir lavinimas. Dažnai galima išgirsti tėvus sakančius ”mano vaikas turės visas galimybes, kurių neturėjau aš”. Noras gražus, tačiau nebūtinai jūsų vaikas norės rinktis tas galimybes, kurių neturėjote, bet labai norėjote jūs. To pasekoje sukuriamas ”idealios vaikystės” vaizdinys – drąsus, komunikabilus, atsakingas ir iššūkių nebijantis vaikas, kuris būtinai lanko vieną sportinį ir vieną akademinį būrelį, taip pat papildomai mokosi užsienio kalbos ir mokykloje nuosekliai tobulėja. Vaikas, kuriuo lengva didžiuotis. Pamėginkite šį vaizdinį perkelti į savo kasdienybę ir įsivertinti, kaip jaustumėtes žinodami, kad gyvenimas privalo judėti tik pirmyn ir aukštyn. Maža dalis vaikų iš tiesų turi anksčiau išvardintas savybes ir su džiaugsmus lankys kelis būrelius bei mokykloje gebės gauti aukščiausius įvertinimus. Tačiau manyti, kad kiekvieno iš mūsų vaikas yra būtent toks – statistiškai neįmanoma. Todėl bandydami įsprausti savo vaiką į kreivės galą tarp geriausiųjų (pabrėžiu – akademiniais rezultatais) procento iš karto prarandame galimybę pažinti savo tikrąjį vaiką ir jo stiprybes bei silpnybes.
Tyrimai rodo, kad vaikai, kurie jaučia nebegalintys pasiekti tėvų lūkesčių patiria didelį stresą, abejingumą veikloms, mažėja jų akademiniai pasiekimai. Šalia to – neišnaudojamas tikrasis vaiko potencialas bei silpsta tarpusavio ryšys šeimoje. Tai nereiškia, kad turime leistis į kitą kraštutinumą, ir leisti vaikui egzistuoti mokyklinėje sistemoje. Įsitraukite empatiškai ir atsižvelgdami į savo vaiko realius gebėjimus, pomėgius ir poreikius. Tai reiškia, kad mokslas namuose turi būti traktuojamas ne tik kaip priemonė gauti geriems pažymiams, o vėliau gerai apmokamam darbui, tačiau kaip vertybė. Žinoti – tai būti išsilavinusiam, galėti diskutuoti, atsirinkti teisingą informaciją, rasti sprendimus sunkiose situacijose, patirti, nustebti, keliauti po skirtingus laikmečius ir šalis nepajudant iš vietos. Naujomis žiniomis privalome didžiuotis ir akivaizdžiai tai parodyti vaiku. O įvertinimai tebūnie galimybė matyti kiekvieno asmeninį augimą ir atrasti priežastis, kurios padeda geriau įsiminti ir pademonstruoti žinias nerimą keliančiose akimirkose– ”Praėjusį kartą iš anglų kalbos testo gavai šešetą, o dabar šešis su puse – kaip manai, kas padėjo tau geriau pasirodyti?”. Padėdami vaikui pamatyti savo progresą bei priežastis, kurios padeda ar trukdo jam – įduosite jam ilgalaikius, įvairiose srityse pritaikomus įgūdžius. O ir baimės daug mažiau, kai prieš akis matai tik vieno atsiskaitymo ar testo skaičių, o ne savo asmeninį įvertinimą.
Vaikams padeda kitų šeimos narių pavyzdys, tad pasidalinkite būdais, kurie jums padeda prisiminti visus namų ruošos darbus, kaip planuojate šeimos biudžetą, pirkinių sarašą, ką darote, kai darbe jaučiate spaudimą ir stresą, o kartais ir vadovo nusivylimą, kad užduotį atlikote ne taip gerai, kaip buvo tikėtasi. Dalinkitės su vaikais savo progresu, ne tik rezultatais, o svarbiausia – kokie metodai padeda progresui vykti. Galbūt tai lipnūs lapeliai su palaikančiais žodžiais prie lovos ar ant veidrodžio, galbūt darbus žymitės į planuotes ar kalendorių. Padeda ir eksperimentai: kiek laiko užtrunku atlikti vienokio ar kitokio pobūdžio užduotį. Tada lengviau suprasti savo galimybes ir valdyti laiko resursus.
Atsiminkite, kad nei mokykla, nei vėliau darbas nėra ir neturėtų tapti mūšio lauku, dėl kurio ir kuriame reikėtų kovoti bei patirti baimę, kad gali pražūti. Leiskite savo vaikams žinoti, kad nesitikite iš jų tobulumo, aukštumų, o tiesiog esate šalia ir džiaugiatės jo augimu šiame mokykliniame etape bei pagelbėsite kuo galėsite. O jeigu nėra aišku, kaip išbūti šiame etape bei parodyti vaikui, kad jį palaikote kartu brėžiant atsakingumo ribas arba pastebite, kad vaikas į mokyklą keliauja su didele baime ir sunkiai valdomu nerimu – drąsiai kreipkitės į psichologą. Juk kartu sunkumus suprasti ir išgyventi lengviau.
Jei jaučiate, kad Jums gali būti naudinga specialisto konsultacija, kviečiame susisiekti su mumis Jums labiausiai patogiu būdu – telefonu +37064655468, užpildę užklausos formą čia arba registruodamiesi konsultacijai čia. Mielai Jums padėsime, pakonsultuosime ir atsakysime į Jus dominančius klausimus.