Kaip lavinti akies – rankos koordinaciją?

Akies-rankos koordinacija

Akies-rankos koordinacija yra kūno gebėjimas, kai žmogaus akys ir rankos veikia kartu, kad
atliktų tam tikrą užduotį ar veiklą. Ši specifinė koordinacija reikalauja, kad informacija gaunama
per regą iš akies apie objektą ar veiksmą būtų tinkamai perduodama į smegenis, o tada smegenys
greitai ir tiksliai nurodo rankoms, kaip atlikti reikalingus judesius. Tai reiškia, kad akies-rankos
koordinacija yra esminis elementas daugelyje kasdienių veiklų, tokių kaip rašymas, žaidimai,
valgymas, sportas, darbas, buitis ir daugelis kitų. Šis gebėjimas taip pat svarbus vaiko raidai ir
naujų įgūdžių vystymuisi.

Dauguma žmonių mano, kad akies-rankos koordinacija yra gebėjimas pagauti kamuolį arba jį
mesti taikliai. Tačiau akies-rankos koordinacija yra daug daugiau ir dažniausiai yra naudojama
kasdieniniuose darbuose.

Tai atrodo paprasta, bet akies-rankos koordinacija apima daugelį skirtingų kūno sistemų. Tai
apima propriocepcijos ir kinestezijos, arba žinojimo, kur kūnas yra erdvėje ir kaip jis juda,
sujungimą su vizualiniu pojūčiu ir apdorojimu. Tada kūnas turi suderinti tinkamą motorinį
modelį, kad užbaigtų užduotį tiksliai ir su reikiamu jėgos kiekiu. Akies-rankos koordinacija yra
svarbi kasdieninėse užduotyse, nes valdo tokius veiksmus kaip objektų suėmimas,
manipuliavimas rankose, tikslingas dėjimas, perdavimas ir kitus. Kaip ir su kitais kūno įgūdžiais,
taip pat ir akies-rankos koordinacija gali būti lavinama ir gerinama pasitelkiant įvairius pratimus
ir veiklas.
Skatinant metimo veiklas, tokias kaip kamuolio metimas taikliai kitam asmeniniui ir jo
pagavimas, tėvai gali padėti vaikui tobulinti gebėjimą pagauti, pradedant su didesniais,
minkštesniais kamuoliais ir skatinant juos sugauti prie krūtinės, saugiai. Kai vaikas tobulėja,
galima dirbti su kietesniais kamuoliais ir judėti link mažesnių kamuolių. Kamuolio šokinėjimas
ir išbandomi skirtingi metimo ar perdavimo būdai tarp žmonių taip pat skatina akies – rankos
koordinaciją. Bet tai yra tik vienas iš būdų skatintį šį įgūdį ir tikrai ne vienintelis.

Kai kurie vaikai sunkiai mokosi rankų ir akių įgūdžių ir gali vengti veiklų, kuriose reikalinga
tokių įgūdžių koordinacija. Jie gali patirti sunkumų su kasdieninėmis veiklomis, kuriose
reikalinga būtent ši koordinacija, įskaitant apsirengimą, rašymą ar amžiui atitinkančias žaidimo
veiklas. Tokie vaikai gali pasinaudoti kvalifikuota kineziterapijos ar ergoterapijos pagalba,
siekiant spręsti problemas su koordinacija.

Akies – rankos koordinacijos svarba

Akies – rankos koordinacijos veiklos yra puikus būdas skatinti vaikus siekti naujų tikslų, pradėti
įdomius žaidimus ir pasiekti didžiulius pasiekimus gyvenime. Šios veiklos suteikia jėgų ir yra
svarbios siekiant tobulinti smulkiosios ir stambiosios motorikos įgūdžius, stiprinti regėjimą ir
tobulinti suėmimo įgūdžius – visą tai smagiai galima lavinti žaidimo metu.
Pirmiausia, svarbu išsiaiškinti ir suprasti, kaip akies – rankos koordinacija vystosi ankstyvuoju
vaikystės laikotarpiu.

Akies-rankos koordinacija

Akių - rankų koordinacijos vystymasis pagal amžių

5 MĖNUO

  • Objektų suėmimas
  • Objektų perkėlimas iš vienos rankos į kitą
  • Pačiupinėjimas ir manipuliavimas rankose
  • Objektų matymas atstumu ir fokusavimasis į juos

1 METAI

  • Objekto paėmimas naudojant nykštį ir smilių
  • Mažų objektų paėmimas
  • Gebėjimas išlaikyti didelį pieštuką ir brėžti linijas ar bandyti spalvinti
  • Aiškėjanti dominuojanti ranka
  • Domisi žaislais, kurie reikalauja stumti, traukti, suimti, sukti

2 METAI

  • Tikslingai suimti ir dėti bent 5 detalių bokštą
  • Laikyti rašymo priemonę ir ja naudotis
  • Laikyti šaukštą valgant ir juo tinkamai naudotis

3 METAI

  • Gebėjimas perversti puslapius knygoje
  • Gerėjantys piešimo įgūdžiai, geba piešti apskritimą
  • Gali laikyti žirkles ir kirpti
  • Gali užsisekti drabužius, segti dideles sagas
Akies-rankos koordinacija

4-5 METAI

  • Demonstruoja erdvės suvokimą (suvokia savo aplinką ir kūno poziciją joje) per gebėjimą
    padėti mažus objektus tinkamose vietose erdvėje.
  • Savarankiškesnis valgymas, naudojimasis šakute
  • Geresni spalvinimo, piešimo įgūdžiai
  • Aktyvūs žaidimai su kamuoliu
  • Gebėjimas tinkamai dėti „Lego“

5-7 METAI

  • Gebėjimas rašyti atpažįstamus simbolius (raides, skaičius), kopijuoti rašymą
  • Piešimas ir spalvinimas ribose
  • Lengvai užsisega sagas ir užtrauktukus
  • Lengvai juda erdvėje ir manipuliuoja daiktais
  • Įgūdžių vystymasis galiausiai veda į sporto šakas, tokias kaip krepšinis, tenisas ar
    futbolas.
    Žaidimas ir tyrinėjimas yra geriausi būdai pagerinti rankų ir pirštų kontrolę. Todėl geriausia
    skatinti vaikus žaisti tiek namuose, tiek lauke, tyrinėti aplinką ir savo galimybes.

Patarimai, kaip pagerinti akių-rankų koordinaciją

KŪDIKIAI

  • Išdėstyti įdomius objektus ranka pasiekiamose vietose
  • Žaisti su žaislais, kurie kelia garsus ar yra spalvoti
  • Statyti bokštą, kad kūdikis jį galėtų nuversti
  • Prisegti apyrankę su žaisliukais ar skambučiais
  • Dainuoti ir šokti su pirštais pagal vaikiškas daineles

VAIKAI NUO 1 IKI 4 METŲ

  • Mesti ir pagauti kamuolį
  • Spalvinimo ir piešimo veiklos
  • Sujungti taškus, linijas
  • Pūsti burbulus ir juos gaudyti
  • Tapymas pirštais
  • Žaidimai su smėliu, formų kūrimas
  • Žaidimai su modelinu, plastelinu
  • Pagalvių mūšis
  • Mesti kamuolį, maišelį į tam tikrą taikinį
  • Pagalba namų ruošoje – tinkamas daiktų dėliojimas į vietas, sudėjimas į dėžę
Akies-rankos koordinacija

IKIMOKYKLINIO AMŽIAUS VAIKAI

  • Kirpimas ir lipdymas
  • Metimas į taikinį
  • Piešimas
  • Balionų atmušimas
  • Įvairūs žaidimai su konstruktoriais
  • Didesnė pagalba namų ruošoje
  • Pagalba maisto gaminime

5+ METAI

  • Kamuolio atmušimas nuo raketės
  • Kamuolio smūgiavimas į vartus
  • Maisto gamyba
  • Šokinėjimas su šokdyne
  • Lego ir kitų konstruktorių dėjimas
  • Estefečių žaidimas
  • Kliūčių ruožo kūrimas ir perėjimas
  • Pagalba namų ruošoje
  • Visų kitų aktyvių žaidimų įtraukimas į kasdienybę
Akies-rankos koordinacija

Įtraukti akių-rankų koordinaciją į kasdienį gyvenimą

1. Kantrybė
Kelionėje į akies-rankos koordinacijos vystymąsi, kantrybė nėra tik graži dorybė; tai yra viena
reikalingiausių sąvybių. Šio įgūdžio tobulinimas yra laipsniškas procesas ir kiekvienas vaikas jį
vysto savu tempu. Kai kurie gali greitai išmokti ir suprasti tam tikras veiklas, o kitiems gali
prireikti daugiau laiko. Tėvų ir ugdytojų vaidmuo yra teikti palaikomą aplinką, kurioje vaikas
jaustųsi skatinamas tyrinėti ir praktikuoti akies-rankos koordinacijos įgūdį. Svarbu nepamiršti
švęsti mažas pergales ir teikti teigiamą pastiprinimą, kad vaikas taptų dar labiau motyvuotas
naudotis savo gebėjimais ir juos dar daugiau atrasti. Kantrybė leidžia jūsų vaikui atrasti
pasitikėjimą savo gebėjimais, skatinant pozityvų požiūrį į mokymąsi ir įgūdžių vystymąsi.
2. Įvairovė yra raktas
Akies-rankos koordinacijos vystymosi grožis slypi skirtingų veiklų įvairovėje, kurios gali
prisidėti prie jos gerinimo. Svarbu siūlyti vaikui įvairių veiklų gausybę, kurios įtraukia skirtingus
akių-rankos koordinacijos aspektus. Nuo žaidimo su kamuolio iki menų ir amatų projektų,
kiekviena veikla siekia konkrečių įgūdžių, išlaikant bendrą tikslą – akies-rankos koordinacijos
lavinimą. Įvairovė ne tik užkerta kelią monotoniškumui, bet ir užtikrina visapusišką šio įgūdžio
vystymąsi. Toks požiūris leidžia jūsų vaikui atrasti savo mėgstamas veiklas ir stiprybes, padarant
mokymosi procesą daug įdomesniu ir išsamiu.

Akies-rankos koordinacija

3. Veikite tai, kas smagu

Mokymosi proceso pavertimas maloniu nuotykiu yra galingas įrankis skatinant akies-rankos
koordinaciją. Lavinamąsias veiklas pavertus žaidimais, iššūkiais arba vaizduotės reikalaujančiais
užsiėmimais, esant geram emociniam kontekstui, vaiko nervų sistema vystosi daug geriau ir
greičiau. Nesvarbu, ar tai būtų kovos žaidimas, menų projektas, ar žaidimas su kamuoliu,
įtraukimas į smagią veiklą žadina vaiko susidomėjimą ir skatina aktyvų dalyvavimą. Džiugi
asociacija su šiomis veiklomis sukuria teigiamas atsiminimus, padarydama vaiką
entuziastingesnį dėl savo akių-rankų koordinacijos įgūdžio tobulinimo. Smagumas ne tik
motyvuoja, bet ir puoselėja visą gyvenimą truksiančią meilę mokymuisi.
4. Skatinkite nepriklausomybę
Suteikite savo vaikui galimybę tapti lyderiu veiklose, skatinančiose akies-rankos koordinaciją.
Leiskite jiems patiems pasirinkti kitą žaidimą arba nuspręsti, spręsti kylančius iššūkius ar
galvosūkius, skatindami nepriklausomybės jausmą. Ši nepriklausomybė savo ruožtu didina jų
pasitikėjimą, kai jie sprendžia iššūkius ir įveikia užduotis pagal savo sąlygas. Teikiant saugią ir
palaikančią aplinką, kurioje klaidos vertinamos kaip galimybės mokytis, kuriamas atsparumas ir
gerinama savireguliacija. Kai vaikas įgyja nepriklausomybę, jis įgyja pasitikėjimą savo
gebėjimais, sudarant sąlygas tolesniam augimui ir tyrinėjimui.
Geros rankų ir akių koordinacijos puoselėjimas vaikui yra kelionė, kupina tyrinėjimo ir atradimų.
Šios veiklos ne tik pagerina jų fizinį ir kognityvinį vystymąsi, bet ir sukuria įsimintinas teigiamas
emocinias akimirkas. Kai dalyvaujate šiose veiklose kartu, stebėkite savo vaiko pažangą,
švęskite jo pasiekimus ir mėgaukitės stebėdami, kaip atsiskleidžia jo kūno koordinacijos
įgūdžiai.

Kada kreiptis specialistų pagalbos?

Akies-rankos koordinacija gali būti svarbi daugelyje kasdienių veiklų, todėl reikia atkreipti
dėmesį į tam tikrus požymius, rodančius, kad ji turėtų būti lavinama arba gerinama:
1. Problemos rašant ar brėžiant linijas: jei vaikui sunku išlaikyti rašymo ar piešimo
priemones, o jų naudojimas, piešimas ar braižymas nėra tvarkingas, tai gali rodyti akies-
rankos koordinacijos trūkumą.
2. Sunkumai su suėmimu: vaikui gali būti sunku suimti mažus objektus arba juos naudoti.

3. Blogas kamuolio valdymas: jei vaikas turi sunkumų mesti ar pagauti kamuolį, tai gali
rodyti nepakankamą akies-rankos koordinaciją.
4. Sunkumai su žaidimais, reikalaujančiais tikslumo: tokie veiksmai kaip metimas į
tikslą, vėrimo, sudėjimo į vietas žaidimai gali būti sudėtingi vaikui, kuriam trūksta akies-
rankos koordinacijos.

5. Bendras judesių nesaugumas: jei vaikas neturi pakankamos koordinacijos judėti arba
nesijaučia patogiai dalyvauti judėjimo veiklose, bijo būti aktyviuose žaidimuose, tai gali
būti požymis apie sunkumus su akies-rankos koordinacija.
6. Žiūrėjimo sunkumai: jei vaikas turi sunkumų fokusuoti žvilgsnį į tam tikrus objektus
arba sekti juos akimis, bei atkartoti judesius.
7. Sunkumai su sudėtingesnėmis užduotimis: kai vaikui sunku įveikti sudėtingesnes
užduotis, kurios reikalauja tikslių rankų judesių ir akies fokusavimo, tai gali rodyti, kad
reikia lavinti akies-rankos koordinaciją.
Pastebėjus šiuos požymius, svarbu pasitarti su specialistu, kad būtų nustatyti ir rekomenduoti
konkretūs lavinimo poreikiai ir pradėtos tinkamos veiklos.

Pagalba

Norint padėti su akies-rankos koordinacija, yra keletas specialistų ir terapijų, kurios gali būti
naudingos:
1. Ergoterapeutas: Ergoterapeutas gali padėti vaikams įgyti ar pagerinti įvairius kasdienius
įgūdžius, įskaitant akies-rankos koordinaciją. Jie gali kurti individualizuotas programas,
skirtas pagerinti rašymo, žaislų manipuliavimo, suėmimo, smulkiosios motorikos
įgūdžius ir kt.
2. Kineziterapeutas: Kineziterapeutas gali dirbti su vaiku, siekiant pagerinti jų bendrą
kūno motoriką ir koordinaciją. Tai gali apimti pratimus, skirtus stiprinti rankų ir raumenų
grupes, taip pat specialius judesių ir koordinacijos pratimus.
3. Optometristas: Optometristas gali atlikti tyrimą ir įvertinti vaiko regėjimą bei akies-
rankos koordinaciją. Jis gali nustatyti, ar vaikui reikia korekcijos akinių ar lęšių, kad
pagerėtų jų akies-rankos koordinacija.

4. Logopedas: Logopedas gali padėti vaikams, kurie turi sunkumų su rašymu ar kalba,
tokiu būdu pagerindami jų akies-rankos koordinaciją.
5. Kognityvinė elgesio terapija (KET): Tai yra terapija, skirta padėti vaikams įveikti
įvairius iššūkius, susijusius su fizinėmis, emocinėmis ir socialinėmis sritimis. KET gali
būti naudinga vaikams, kuriems reikia pagalbos su motoriniais įgūdžiais ir koordinacija.
6. Žaidimų terapija: Žaidimų terapija gali būti naudinga vaikams lavinant akies-rankos
koordinaciją per žaidimus ir struktūruotas ar nestruktūruotas veiklas. Ši terapija gali būti
labai motyvuojanti ir smagi vaikams, tuo pat metu gerinant motoriką ir koordinaciją.

Svarbu pasitarti su šeimos gydytoju, kuris padės pasirinkti tinkamą ir reikiamą specialistą į kurį
galėsite kreiptis.
Jei norėtumėte pasikonsultuoti kviečiame susisiekti su mumis Jums patogiausiu būdu –
kontaktiniu telefono numeriu +37060156743, užpildę  užklausos formą  arba registruodamiesi
konsultacijai  čia. Mielai Jums padėsime, pakonsultuosime ir atsakysime į visu Jus dominančius
klausimus.